Hakim Bey
Zona Temporalment Autònoma [III]
Zona Temporalment Autònoma [III]
«...aquesta vegada, tanmateix, vinc com a victoriós Dionís, que convertirà el món en una festa... No és que tingui gaire temps...».
Nietzsche (de la seva darrera carta «de bogeria» a Còsima Wagner)
Psicotopologia de
la vida quotidiana
El concepte de
TAZ deriva d'una crítica de la Revolució, i d'una avaluació de la Insurrecció.
Aquella qualifica a aquesta de ser un fracàs; però per a nosaltres l'alçament
representa una possibilitat molt més interessant —des del marc de la psicologia
de l'alliberament— que totes les revolucions burgeses, comunistes, feixistes,
etc. que se suposa que «han tingut èxit».
La segona força generatriu
darrera del TAZ s'origina del desenvolupament històric que jo anomeno «la
clausura del mapa». El darrer tros de Terra no reclamat per cap Estat-nació va
ser engolit l'any 1899. El segle XX és el primer segle sense terra incògnita,
sense confins. La nacionalitat és el més alt principi de governança mundial: ni
un sol pam de roca als Mars del Sud pot romandre obert, ni una sola remota
vall, ni fins i tot la Lluna i els planetes. Es tracta de l'apoteosi del
«gangsterisme territorial». Ni un sol centímetre quadrat de la Terra no està
sotmès a l'administració ni sota impostos... en teoria.
El «mapa» és una
graella política abstracta, una gegantesca estafa forçada per la condicionant
pastanaga de l'Estat «expert», fins al punt que per a molts de nosaltres el
mapa esdevé el territori: ja mai més l'«illa Tortuga» sinó «Estats Units». Ara
bé, com que el mapa és una abstracció, no pot cobrir la Terra amb una precisió
1:1. Dins de les complexitats fractals de la geografia real, el mapa sols pot
distingir-hi graelles unidimensionals. Immensitats replegades i ocultes se li
escapen a la vara de mesurar. El mapa no és acurat, el mapa no pot ser acurat.
Per tant, la Revolució és closa, però
la insurgència és oberta. Ara per ara, concentrem la nostra força en «esclats de
poder» temporals, i evitem embolicar-nos amb «solucions permanents».
I, a més a més, el
mapa és clos, però la zona autònoma està oberta. Metafòricament es desplega
dins de les dimensions fractals invisibles per a la cartografia del Control. Aquí
hauríem d'introduir el concepte de psicotopologia (i de psicotopografia) com a
«ciència» alternativa a la ciència de la vigilància i la cartografia de
l'Estat, al seu «imperialisme psíquic». Només la psicotopografia pot dibuixar
mapes 1:1 de la realitat, car només la ment humana proporciona suficient
complexitat al model del real.
Però un mapa 1: 1
no pot «controlar» el seu territori, car és virtualment idèntic amb el seu territori.
Només pot servir per suggerir, en el sentit de mostrar amb el gest, alguns
trets. Estem buscant «espais» (geogràfics, socials, culturals, imaginaris) amb
potencial per a esclatar com a zones autònomes; i busquem temps en els quals
aquests espais estiguin relativament oberts, ja sigui per negligència per part
de l'Estat, ja sigui perquè no n'hagin pres nota els qui tracen els mapes, ja
sigui per altres raons. La psicotopologia és l'art del saurí [persona que té el do de descobrir el que està ocult, especialment corrents d'aigua sota terra i dipòsits de minerals] dels TAZ potencials.
La clausura de la
Revolució i del mapa, tanmateix, són només les fonts negatives del TAZ; encara
resta molt a dir de les seves inspiracions positives. La sola reacció no pot
proveir l'energia necessària per a «manifestar-se» un TAZ. Un alçament ho ha de
ser per a alguna cosa també.
1. En primer
lloc, podem parlar de l'antropologia natural del TAZ. La família nuclear és la
unitat bàsica de la societat del consens, però no del TAZ. («Famílies!, com les
odio! Els gasius de l'amor!», va dir André Gide). La família nuclear,
acompanyada de les «misèries edípiques», sembla que va ser una invenció del
Neolític, una resposta a la «revolució de l'agricultura» i la seva escassetat i
la jerarquia imposada. El model paleolític és alhora més primari i més radical:
l'horda . L'horda caçadora-recolectora nòmada o semi-nòmada consistia en uns 50
individus. A les societats tribals més grans, l'estructura d'horda es completava
amb els clans dins de la tribu, o bé per agrupacions com ara les societats secretes o
iniciàtiques, o les societats caçadores o guerreres, la societats segons el
gènere, les «repúbliques de nens», etc. Si la família nuclear és el producte de
l'escassetat (i resulta en la pura misèria), l'horda és el producte de
l'abundància (i resulta en la prodigalitat). La família està tancada, per la
genètica, per la possessió del mascle de les dones i els nens, per la totalitat
jeràrquica de la societat agrària/ industrial. L'horda és oberta, no pas a
tothom, és clar, sinó al grup d'afinitat, als iniciats lligats en jurament per
un vincle d'amor. L'horda no forma part d'una jerarquia major, sinó que més
aviat forma part de models de comportament horitzontals, de parentiu extens, de
contracte i aliança, d'afinitats espirituals, etc. (La societat índia americana
encara avui dia preserva alguns aspectes d'aquesta estructura).
2. A la nostra
pròpia Societat de la Simulació post-Espectacular moltes forces estan
treballant —en bona mesura invisiblement— per superar com a desfasada la família nuclear i
retornar a l'horda. La descomposició de l'estructura del Treball repercuteix a
la derruïda «estabilitat» de la unitat domèstica i de la unitat familiar. La
nostra «horda» avui en dia inclou els amics, les ex-esposes i els amants, la
gent que hem conegut als diferents treballs i assemblees, grups d'afinitat,
xarxes d'interessos especials, xarxes de corresponsals, etc. La família nuclear
esdevé de forma cada cop més òbvia una trampa, un forat de desguàs cultural,
una implosió secreta i neuròtica d'àtoms en fissió; l'òbvia contra-estratègia
emergeix espontàniament en una gairebé inconscient redescoberta de les
possibilitats més arcaiques. i tot i això més post-industrials, de l'horda.
3. El TAZ és un
festival. Stephen Pearl Andrews va oferir una vegada, com a imatge de la
societat anarquista, un sopar festiu en el qual tota estructura d'autoritat es
dissolia en la cordialitat, l'hospitalitat i la celebració. Aquí també podríem
evocar Fourier i el seu concepte dels sentits com la base del dinamisme social:
«tact-rut o tactilitat» [la part material de la sexualitat que rau al tacte] o
«gastrosofia», i la seva oda a les negligides implicacions de l'olor i el gust.
Els conceptes antics de jubileu i saturnals s'originen en la intuïció que certs
esdeveniments se situen fora de l'àmbit del «temps profà», fora de la vara de
mesurar de l'Estat i la Història. Aquestes festes ocupaven literalment espais
buits del calendari: intervals intercalats. Durant l'Edat Medieval, prop d'un
terç de l'any estava dedicat a les festes. Potser els aldarulls contra les
reformes del calendari tenien menys a veure amb els «onze dies perduts» que amb
la sensació que la ciència imperial estava conspirant per a fermar aquests
espais buits en el calendari, aquelles en què s'acumulava la llibertat de la
gent: un coup d'état, una reformatació del calendari, una presa del
temps mateix, tot convertint el cosmos orgànic en un univers de rellotgeria; la
mort del festival.
Els qui
participen a la insurrecció remarquen invariablement els seus aspectes festius,
fins i tot en mig de les lluites armades, del perill i del risc. L'alçament
seria com unes saturnals que haguessin lliscat ben soltes (o haguessin estat
obligades a esvanir-se) fora del seu interval intercalat i ara fossin lliures
d'aparèixer sobtadament a qualsevol lloc i a qualsevol moment. Alliberat del
temps i de l'espai, [l'alçament] posseeix tanmateix un bon nas per a captar la maduresa dels
esdeveniments, i una afinitat amb els genius loci [esperits protectors vinculats a un lloc, per als antics, o idiosincràcia i context, per als moderns]; la ciència de la
psicotopologia assenyala «fluxos de forces» i «punts de potència» (per prendre
prestats termes de les metàfores ocultistes), els quals localitzen el TAZ
espacio-temporal, o com a mínim ajuden a definir-ne la relació respecte al
moment i el lloc.
Els mitjans de
comunicació ens conviden a «venir a celebrar els moments de la teva vida» amb
una unificació espúria de la mercaderia i l'espectacle, el famós
no-esdeveniment de la pura representació. En resposta a aquesta obscenitat
tenim, d'una banda, l'espectre del refus (tal com testimonien els situacionistes,
John Zerzan i Bob Black entre d'altres): i per l'altra banda, l'emergència
d'una cultura festiva, distanciada i fins i tot amagada dels pretesos mànagers
de l'oci i l'entreteniment. La «lluita pel dret a la festa», de fet, no és una
paròdia de les lluites radicals, sinó una nova manifestació d'aquelles lluites,
molt apropiada en uns temps en què l'aparell de TV i els telèfons són
presentats com a maneres d'«adreçar-se i entrar en contacte» amb els altres
éssers humans, com a maneres de «estar allà!».
Pearl Andrews
tenia raó: els sopars festius són ja «la llavor d'una nova societat que pren
forma dins de la closca del vell» (preàmbul dels IWW [sindicat revolucionari dels EUA]). Les «trobades tribals» a
l'estil dels seixanta, els conclaves als boscos dels eco-sabotejadors, l'idílic
Beltane dels neo-pagans [antiga festa celta], les conferències anarquistes, els cercles de «fades
gays»... Les festes de lloguer de Hàrlem dels anys vint, els club nocturns, els
banquets, els pícnics llibertaris d'antuvi... hauríem d'adonar-nos que es
tracta ja de «zones alliberades» d'alguna manera, o com a mínim són TAZ
potencials. Ja sigui obert sols a uns pocs amics, com un sopar festiu, ja sigui
obert a milers de celebrants, com un Be-In [grans happenings dels seixanta],
sempre és «obert» car no està «dins de l'ordre»; pot estar planificat, però si
no «succeeix» és un fracàs. L'element d'espontaneïtat és crucial.
L'essència de la
festa: cara a cara, un grup d'humans posa en sinergia els seus esforços per a
realitzar els desigs mutus, ja siguin d'un bon àpat i una bona estona, de
ballar, de conversar... les arts de la vida; fins i tot de plaer eròtic, o de
crear una obra d'art comuna, o atènyer un pur trànsit d'èxtasis... Curt i ras:
una «unió d'egotistes», com diria Max Stirner, en la seva forma més simple; o fins i
tot, en termes de Piotr Kropotkin, un impuls biològic bàsic de «suport mutu».
(Hauríem d'esmentar aquí també l'«economia de l'excés» i la teoria de la
cultura del potlatch [cerimònia intertribal per intercanviar obsequis i establir lligams ] interpretada per Georges Bataille).
3. A l'hora de
donar forma a la realitat del TAZ és vital el concepte de nomadisme psíquic (o
com diem nosaltres humorísticament, «cosmopolitisme desarrelat»). Aspectes
d'aquest fenomen han estat discutits per Deleuze i Guattari a Tractat de Nomadologia: la màquina de guerra,
per Lyotard a Driftworks [Treballs a la deriva, recull de textos
traduïts a l'anglès], i tots els diversos autors de la revista Semiotext(e) dedicada a l'«Oasi». Utilitzem el terme «nomadisme psíquic» en lloc de
«nomadisme urbà», «nomadologia», «treball a la deriva», etc. simplement per tal
de concentrar tots aquests conceptes en un complex únic i flexible, de manera
que es pugui prendre en consideració a la llum del TAZ que s'està gestant.
La «mort de Déu»,
d'alguna manera un descentrament del «Projecte Europeu» sencer, va obrir una
visió del món post-ideològica i multicentrada que té la capacitat de moure's
«sense arrelament» de la filosofia al mite tribal, de la ciència natural al taoisme: la capacitat de veure, per primera vegada, a través d'uns ulls
similars als d'alguns insectes daurats, cada faceta oferint una visió d'un
altre món totalment divers.
Però a aquesta
visió s'hi va arribar a costa de viure a una època en la qual la velocitat i el
«fetitxisme de la mercaderia» han creat una falsa unitat tirànica, la qual
tendeix a difuminar tota la diversitat cultural i la individualitat, de manera
que «un lloc és tan bo com qualsevol altre». Aquesta paradoxa genera els
«itinerants», els viatgers psíquics enduts pel desig i la curiositat, vagabunds
sense lleialtats superficials (de fet, deslleials al «Projecte Europeu», el
qual ja ha perdut el seu encant i la seva vitalitat), no lligats a cap temps o
lloc en especial, a la recerca de la diversitat i l'aventura... Aquesta
descripció no abasta no només els artistes i intel·lectuals de clase X, sinó també
els treballadors migrants, els refugiats, els sense llar, els turistes, els de
la cultura de l'autocaravana i els Rainbow Villages; i també la gent que «viatja»
via la Xarxa, però que potser mai no abandona l'habitació, o aquells que, com
Thoureau, «han viatjat molt... dins de la ciutat de Concord [joc de paraules entre l'estat de concòrdia i l'avió Concorde]; finalment, inclou «tothom», a tots
nosaltres, que vivim als nostres automòbils, les nostres vacances, les nostres
teles, llibres, pel·lícules, telèfons, treballs canviants, canviants «estils de
vida», religions, dietes, etc.
El nomadisme
psíquic és una tàctica, el que Deleuze & Guattari metafòricament anomenen
«la màquina de guerra», desplaça la metàfora de la forma passiva a la forma
activa, i fins i tot a la forma «violenta». Les darreres raneres i sacsejades
al llit de mort de «Déu» s'han perllongat durant tant de temps —sota la forma
de capitalisme, feixisme i comunisme, per exemple— que encara hi ha molta «destrucció
creativa» a dur a terme per part dels comandos post-bakunistes i post-nietzscheans
o els apatxes (literalment «enemics») del vell Consens.
Aquests nòmades
practiquen la ràtzia, són corsaris, són virus; desitgen i necessiten els
TAZ, camps de fosques tendes sota les estrelles dels deserts, zones
intersticials, ocults oasis fortificats al llarg de secretes rutes de
caravanes, pedaços de jungla i malpaïsos «alliberats», mercats negres, basars
subterranis. Aquests nòmades cartografien els seus recorreguts amb estranyes
estrelles, les quals poden consistir en grapats de dades al ciberespai, o
potser al·lucinacions. Col·loca un mapa de la terra; superposa-hi un mapa del
canvi polític; al damunt, un mapa de la Xarxa, especialment de la contra-Xarxa
amb el seu èmfasi en el flux d'informació i logística clandestines; i, finalment, per sobre de tot, el mapa 1:1 de la imaginació creativa, de l'
estètica i dels valors. La graella resultant adquireix vida, animada per
inesperats remolins i dolls d'energia, coagulacions de llum, túnels secrets,
sorpreses.
Traducció de Josep Maria Casasús
No hay comentarios:
Publicar un comentario