Jordi
Garcia Jané, Sandra Ezquerra i Xavi Teis intervingueren a la novena sessió del
Curs de Cultura Política, organitzat pel Grup Cultura 15M Terrassa i el Grup d’Opinió
Amics de les Arts, el passat dimarts 30 d’abril.
Jordi
Garcia Jané, membre de la Xarxa d’Economia Solidària, va presentar tan alternatives
al sistema que ja s’estan portant a la pràctica com altres de transició al post-capitalisme
que caldria començar a desenvolupar de manera immediata; Sandra Ezquerra és professora
a la Universitat de Vic, feminista i activista social i política, va presentar
propostes des d’una òptica feminista per superar la crisi; i Xavi Teis, també
ell activista social i professor, a la UAB, va defensar les finances ètiques
com una de les alternatives concretes i vàlides per anar construint una altra
societat.
Cal pensar
i començar des d'ara mateix a construir una societat alternativa,
post-capitalista, des de les pròpies experiències dels moviments, sense esperar
una eventual revolució victoriosa i, a la vegada, sense deixar de imaginar la
societat que necessitem. Com algú va dir: el futur no està escrit, l’escrivim
entre tots.
D'esquerra a dreta: Jordi García Jané, Sandra Ezquerra, Xavi Teis i Joan Tamayo |
Alternatives davant la crisi del sistema
actual
Allò de que «això no funciona» és una
opinió que guanya espai a ritmes cada vegada més accelerats. Creix la
percepció, quasi al punt d’esdevenir de sentit comú i opinió generalitzada al
carrer, de que l’actual sistema econòmic i polític no funciona. Fins i tot des
dels poders establerts es parla sense eufemismes de la necessitat d’una «segona
transició».
En aquest punt, «la nostra funció fonamental», va
citar Jordi Garcia Jané «és desenvolupar alternatives concretes, vives i a
l’abast de la gent fins que allò que avui pot semblar impossible esdevingui
realitzable». La frase és d’un famós economista ianqui considerat un
dels pares de l’actual neoliberalisme, Milton Friedman. L’impossible del que
parla ell són utopies del capital, que són precisament les que avui toca
liquidar o superar, però la forma plantejada de construir-les i de fer-les
reals pot ser una bona proposta per als moviments socials i l’esquerra
revolucionària en aquests moments. Fins i tot com a forma de superar alguns
límits teòrics i pràctics que han impedit el desenvolupament de societats
lliures i democràtiques.
El Capital, certament, ha avançat molt en la
construcció de les seves utopies o alternatives econòmiques i polítiques. Només
cal mirar bona part del món i, molt especialment, el que està passant a la
regió que fins ara era considerada l’espai de civilització, democràcia i
justícia social més avançat: l’Europa dita del benestar social. Les classes
subalternes i les seves organitzacions, però, afirmà Garcia Jané, han lluitat més
aviat i principalment a la «contra» i no han construït alternatives.
I és que això de les alternatives no és cosa fàcil.
Moltes vegades solen ser massa ambigües o abstractes. Garcia Jané proposà,
però, començar per identificar un tipus d’alternatives que es podrien dir «practicables
des de ja», en aquest mateix moment i sense exigir canvi de sistema.
Un altre tipus és el de les alternatives que per a
poder realitzar-se exigeixen canvis importants en les estructures, règims o
sistemes. En tot cas, cal considerar que s’hauria d’entendre tot plegat com a
processos de canvi històrics. Històries, de fet, que coneixem, doncs totes les
societats han tingut desenvolupaments, moments de clímax i davallada. «Per què
llavors no hauria de viure això també el sistema capitalista?», interpel·là Garcia
Jané.
Autor del llibre Adéu, capitalisme!, editat per
Icaria, proposà alguns escenaris generals eventualment alternatius i que
podrien ser dissenys de noves societats i que avui són debat. En primer lloc,
la d’un «capitalisme regulat», proper al que encara s’aplica a Suècia, contrari
a les polítiques neoliberals, però sense sortir del sistema del Capital. Garcia
Jané considerà que aquesta no es pot considerar una alternativa. Les condicions
que van possibilitar el desenvolupament
de l’estat del benestar (Guerra Freda, espoli del Tercer Món, entre d’altres),
tant pel que fa als països nòrdics com els centroeuropeus, han desaparegut. Al mateix
temps, les forces socials i les organitzacions sindicals i polítiques que en
cada un dels països haurien empès i forçat el pacte social que el va fer
viable, tampoc existeixen.
A l’altre extrem, hi ha una estratègia rupturista que
tindria molt clar que aquest sistema no funciona, però que no sap ben bé què
proposar-hi com alternativa global i, en el millor dels casos, s’atreviria a
parlar d’una societat «post-capitalista». Però, de fet, creure en un canvi tan
ràpid i radical, a partir de les experiències viscudes durant el segle XX, ara
per ara resulta inimaginable, al menys en les condicions actuals.
A la recerca d’un punt intermedi, García Jané, membre
de la Xarxa d’Economia Solidària, dissenya una tercera estratègia, de transició
en aquest cas. Es tractaria de la construcció de formes, organitzacions o
estructures post-capitalistes dintre del sistema. Expressions d’aquesta via podrien ser les experiències que s’estan
portant a terme a la Amèrica Llatina, a països com Veneçuela, Bolívia o Equador.
I hauríem de considerar encara una quarta estratègia,
gradualista, que es basaria en el desenvolupament de pràctiques alternatives
concretes, com ara el cooperativisme, les finances ètiques i d’altres, que
puguin guanyar pes i anar canviant poc a poc la situació. Finalment presentà una
estratègia que anomenà «mixta», i que es produiria a partir de la força de
l’espai creat per les experiències del cas anterior en el context d’un eventual
capitalisme post-neoliberal, cap a una societat post-capitalista.
Fent camí
En tot cas, no hi ha temps per esperar sense més ni
més. En el millor dels casos, el nivell de degradació de les condicions
ambientals, el clímax del qual les investigacions i estudis més seriosos situen
en torn a mitjans de l’actual segle, obliga com a mínim a plantejar objectius a
mig termini. Com a la imatge poètica de Brecht —proposà García Jané—, no podem
quedar-nos asseguts a la vora de la carretera mentre canvien o no la roda del
cotxe, «cal posar-se en marxa». Això, avui, pot passar per la construcció
d’empreses democràtiques, socials i cooperatives;
pel consum responsable, el comerç just i les pràctiques participatives en tots
el àmbits; i amb les finances ètiques, monedes socials i alternatives, entre
d’altres possibilitats. Tot i no ser una alternativa global efectiva, marca
camins i ens dona temps per pensar i produir noves propostes.
Una d’aquestes propostes ja s’obre camí.
Amb molta humilitat, forma part del seu tarannà, les finances ètiques van
creixent i fent camí. «No podem resoldre els problemes del sistema financer, no
som alternativa al mateix, però intentem trencar paradigmes i lògiques», va
emfasitzar Xavi Teis, autor del llibre Cómo cambiar el mundo con tu
dinero. Alternativas a la banca convencional, amb pròleg d’Arcadi Oliveres.
Afirmà Xavi que el paper de les entitats
financeres hauria de ser el d’un intermediari que treballés per canalitzar
l’estalvi i la riquesa cap a projectes socials, «haurien de tenir una agenda de
desenvolupament social i no, com ara, viure amb l’objectiu de maximitzar beneficis
a qualsevol preu».
El problema de les entitats financeres,
però, no s’acaba aquí. De fet, amb més o menys consciència dels fets concrets,
com que aquestes treballen tant amb els diners dels més grans inversors com
també dels més petits estalviadors, resulta que sense saber-ho es pot estar
finançant comerç d’armes, projectes d’espoli al Tercer Món o empreses que
exploten mà d’obra a d’altres països, en condicions de esclavatge.
Davant d’això, les finances ètiques
treballen de forma totalment transparent, «una qüestió de coherència i
credibilitat mínimes»; tenen una estructura de propietat en mans de les
entitats socials, al temps que les assemblees funcionen, sigui quina sigui la
quantitat dipositada, amb la norma d’«una persona, un vot». Entre aquestes
entitats, cità Coop57, Fiare i Ecocrèdit. «Som exemples molt interessants de
com podrien funcionar les finances i, al temps, som laboratoris de pràctiques innovadores
i que miren al futur.»
Propostes des de l’experiència de la
lluita de les dones
Han estat molt i molt grans els canvis
del paper de la dona a la societat en els darrers decennis amb la seva
incorporació al món del treball i de la política. S’ha parlat, fins i tot,
d’una «revolució silenciosa», però molt real. Tanmateix, la major part dels
estudis, com es pot veure a la pràctica directa i diàriament, mostren que tot i
produir-se aquest moviment, protagonitzat per les dones, no hi ha hagut una
resposta dels homes a l’alçada de les circumstàncies.
Així —explicà Sandra Ezquerra— el
treball anomenat productiu és la punta de l’iceberg, ben petita al
costat del que s’amaga sota l’aigua, l’economia familiar i el treball reproductiu
i de cura de les persones, «un treball no reconegut i normalment amagat».
Ezquerra reivindicà
un sistema productiu que tingui com objectiu el benestar social general, i no el
productivisme i la maximització de beneficis al qualsevol preu social o
ambiental. «Avui —emfasitzà, referint-se al desenvolupament d’Occident— quan hi
ha benestar social és només com efecte col·lateral.»
«La història de les dones ha estat una
història de renúncies constants, i avui continua essent així.» Quan es van
poder incorporar al món del treball van haver d’acceptar pitjors condicions en
general i salaris més baixos en particular en comparació amb els homes, discriminació
que avui encara es manté vigent, i a més va haver de renunciar a la maternitat
o de duplicar les hores de treball per atendre treball el de fora i el de casa.
Ezquerra proposà com a alternativa una «transformació
radical del mercat de treball», de manera que «el treball ens ajudi a viure i
no que tinguem que adaptar la nostra vida a les exigències dels mercats». Molt
concret i, a més, res de nou: reducció de la jornada laboral per a tothom i que
tothom sigui responsable de la reproducció i la cura de les persones. Això
exigeix també la desmercantilització de les feines de cura de persones d’edat o
en situació de dependència que suposen generalment el confinament de les dones
en una tasca mal pagada i poc o gens valorada.
Qui hauria de dir que les nostres
societats —tan i tan desenvolupades— no han estat capaces fins avui de garantir
alguns mínims com ara aquesta igualtat de drets que no es compleix ni verifica
aquí ni enlloc? Doncs sí, això és el que s’anomena naturalització de les desigualtats,
el famós «sempre hi ha hagut pobres i sempre hi haurà».
«Som capaços d’imaginar la possibilitat
d’escenaris de ciència ficció com el de Blade Runner i, en canvi, ens costa
molt o imaginar la d’una societat post-capitalista», es lamentà Ezquerra.
Pep Valenzuela
03/05/2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario