miércoles, 8 de mayo de 2013

GUIA PRÀCTICA I UTÒPICA PER AL COL·LAPSE QUE SE'NS APROPA




Que és una revolució? Ens pensàvem que ho sabíem. Hi havia una revolució quan les forces populars obtenien el poder amb la intenció de transformar d'arrel la naturalesa del sistema social, econòmic i polític del país en què succeïa la revolució, habitualment d'acord amb algun somni visionari d'una societat justa. Actualment, vivim en uns temps en el quals, si un exèrcit rebel entra i escombra una ciutat, o si una moviment de masses foragita un dictador, no sembla pas que hi hagi unes implicacions com aquelles; quan succeeixen transformacions profundes —com, per posar un exemple, l'aparició del feminisme— sembla que pren una altra forma totalment diferent. No és que els somnis revolucionaris no estiguin voltant per aquí. Però els revolucionaris moderns rarament pensen que puguin realitzar-los mitjançant algun equivalent actualitzat de la presa de la Bastilla.

En moments com aquests, val la pena mirar enrere, cap a la història que ja coneixem, i preguntar-nos: van ser veritablement les revolucions com ens pensàvem que eren? A parer meu, la persona que s'ha preguntat això de manera més efectiva ha estat el gran especialista en història del món Immanuel Wallerstein. Argumenta que durant la darrera quarta part del mil·lenni, més o menys, les revolucions han consistit sobretot en transformacions d'abast mundial del sentit comú polític.

Wallerstein remarca que ja en els temps de la Revolució Francesa, existia un mercat mundial unificat, i també s'anava instaurant un sistema polític mundial únic, dominat pels grans imperis colonials. Conseqüentment, la presa de la Bastilla de Paris podia acabar tenint efectes a Dinamarca, i fins i tot a Egipte, i efectes tan profunds com a la mateixa França. En alguns casos, fins i tot més. D'aquí que ell parli de la «revolució mundial de 1789», seguida de la «revolució mundial de 1848», a partir de la qual van esclatar revolucions gairebé simultàniament a cinquanta països, des de Valàquia fins Brasil. En cap cas van tenir èxit els revolucionaris pel que fa a la presa del poder, però posteriorment, institucions inspirades en la Revolució Francesa —molt especialment, el sistema universal d'educació primària— es van instaurar gairebé a tot arreu. De manera similar, la Revolució Russa de 1917 fou una revolució mundial, en darrer terme responsable del New Deal i de l'estat del benestar europeu, en la mateixa mesura que del comunisme soviètic. La darrera en la sèrie fou la revolució mundial de 1968 —la qual, de manera similar a 1848, va esclatar gairebé a tot arreu, des de la Xina fins a Mèxic, sense prendre el poder enlloc, però tanmateix canviant-ho tot—. Fou una revolució contra les burocràcies estatals, i a favor de la inseparabilitat de l'alliberament polític i el personal; el seu llegat més durador serà segurament el naixement del feminisme modern.


Les revolucions són, per tant, fenòmens planetaris. Encara més, però. El que veritablement transformen són els pressupòsits bàsics sobre el que és política en darrer terme. A l'ombra de les revolucions, idees que s’havien considerat ben bé cosa d'alternatius llunàtics, ràpidament esdevenen moneda corrent acceptada en els debats. Abans de la Revolució Francesa, la idea que el canvi és bo, que la política governamental és la bona manera de gestionar-la, i que els governs deriven la seva legitimitat de l'autoritat d'una entitat anomenada el poble, eren considerades una mena d’estirabots que hom podia escoltar en boca de bojos i demagogs, o com a molt d'un grapat d'intel·lectuals lliurepensadors que passaven l'estona debatent als cafès. Una generació més tard, fins i tot els magistrats, predicadors i mestres més carques havien de fer veure que acceptaven aquestes idees.

Ja fa molt que es va arribar a la situació en la qual ens trobem avui dia: és necessari exposar els conceptes per a tothom encara que sols sigui per adonar-nos que hi són. Han arribat a ser part del sentit comú , la base de la discussió política.

[...]

Actualment està de moda considerar els moviments de final dels seixanta com una mena de fracàs incòmode. Aquest punt de vista, es pot posar en dubte. Certament, pel que fa a l''esfera política, el beneficiari immediat de qualsevol canvi en el sentit comú polític —prioritzar els ideals de la llibertat individual, la imaginació i el desig; l'odi a la burocràcia i la sospita sobre el paper dels governs— ha estat la dreta política. Per damunt de tot, els moviments dels seixanta van permetre un renaixement en massa de les doctrines del lliure mercat que s’havien abandonat ja al segle dinou. No és casual que la generació que, com a adolescents, van fer la Revolució Cultural a la Xina hagi estat la mateixa que al cap de quaranta anys hagi presidit la introducció del capitalisme —fins i tot, irònicament, en llocs que, com la Xina, han conegut mercats sofisticats durant milers d'anys, però que rarament han tingut cap cosa que es pugui descriure com a capitalisme.

[...]

Vist en perspectiva, tanmateix, penso que els historiadors futurs conclouran que el llegat de les revolucions dels seixanta és més profund del que ara ens imaginem, i que el triomf dels mercats capitalistes i dels seus diversos administradors i promotors —els quals ens fa l'efecte que han marcat una època i que són permanents des del col·lapse de l'Unió Soviètica de 1991— és de fet molt menys profund.

Agafaré un exemple obvi. Sovint sentim a dir que les protestes contra la guerra de final dels seixanta van ser en darrer terme fracassos, des del moment què no van accelerar la retirada dels EUA d'Indoxina. Però des d'aleshores, a aquells que controlen la política exterior nord-americana, els ha neguitejat la por de trobar-se amb un malestar popular similar —i fins i tot, amb un malestar dins l'estament militar mateix— que han evitat implicar les forces militars en cap altre gran conflicte almenys durant trenta anys. Va caldre un 11 de setembre, un atac que va comportar milers de civils morts en terres nord-americanes, per superar el notori «síndrome de Vietnam» —i fins i tot aleshores, els planificadors de la guerra van fer un esforç gairebé obsessiu per assegurar-se que seria una guerra efectivament a prova de protestes. La propaganda era incessant, es van integrar a la campanya els mitjans de comunicació, hi havia experts que proporcionaven càlculs exactes el nombre de baixes nord-americanes que caldria per tal d'agitar la massa opositora i es van disposar normes de funcionament per tal de mantenir el recompte per sota d'aquelles estimacions.

[...]

Està clar, un moviment contra la guerra que encara està lligant de mans als planificadors de l'exèrcit dels EUA difícilment es pot considerar un fracàs. Però ens planteja una qüestió intrigant: què passa quan de fet la creació d'aquest sentiment de fracàs, de la ineficàcia completa de l'acció política contra el sistema, esdevé l'objectiu principal d'aquells que estan en el poder?

Aquest pensament se'm va acudir quan participava en les accions contra el FMI a Washington, l'any 2002. Poc després dels atemptats de les Torres Bessones, nosaltres érem relativament pocs, i poc efectius; el nombre de policies, en canvi, aclaparador. No tenia sentit pensar que poguéssim desbaratar les reunions. Molts de nosaltres vam marxar sentint-nos vagament deprimits. Al cap de pocs dies, quan en parlava amb una persona que havia tingut amics que participaven a les reunions de l'FMI, vaig saber que de fet els havíem tombat: la policia havia introduït unes mesures de seguretat molt rigoroses que s’havien cancel·lat la meitat dels esdeveniments i, de fet, moltes de les reunions es van haver de celebrar online. En altres paraules, el govern va decidir que era més important que els qui protestàvem marxéssim finalment amb la impressió de fracàs, que no pas que la reunió de l'FMI tingués lloc. Ben mirat, doncs, ens van donar molta importància, als qui protestàvem.

¿És possible que aquesta actitud de preferència envers els moviments socials, aquesta planificació de les cimeres de guerra i de comerç de tal manera que la prevenció de l'oposició efectiva sigui prioritària per davant de l'èxit de la cimera en ella mateixa, constitueixi el reflex d'un principi més general? ¿I si aquells que actualment fan funcionar el sistema, molts dels quals van ser testimonis de primera línia, com a joves impressionables, de les agitacions dels seixanta, estan —conscientment o inconscientment (i sospito que és més aviat conscientment)— obsedits per la possibilitat que els moviments socials revolucionaris desafiïn un altre cop el sentit comú prevalent?

[...]

Els polítics, els alts càrrecs i els buròcrates financers, que normalment es troben a cimeres com Davos o el G20, potser han fer un trist paper pel que fa a la creació d'una economia capitalista mundial que satisfaci les necessitats dels habitants del món (per no parlar d'esperança, felicitat, seguretat o sentit de la vida), però han triomfat magníficament en convèncer el món que el capitalisme —no només el capitalisme en general, sinó exactament el capitalisme financiariat, semifeudal, que ens toca patir— és l'únic sistema econòmic viable. Realment, és un assoliment remarcable.

La cancel·lació del deute seria la demanda revolucionària perfecta

Com se n'han sortit? L'actitud de prevenció envers els moviments socials és clarament una part del seu èxit: de cap de les maneres una alternativa —o qualsevol persona que proposi una alternativa— s’ha de poder presentar com una experiència d'èxit. Això ajuda a explicar la inversió gairebé inimaginable en «sistemes de seguretat» d'algun tipus o altre: el fet que els Estats Units, que no tenen cap rival de la seva alçada, gastin més en l'exèrcit i en intel·ligència que durant la Guerra Freda, a part de l'acumulació gairebé enlluernadora d'agències de seguretat privada, d'agències d'intel·ligència, policia militaritzada, guàrdies i mercenaris. A més a més trobem els òrgans de propaganda, inclosa la indústria dels mitjans de comunicació, la qual ni tan sols existia abans dels seixanta, elogiant constantment la policia. Molts d'aquests sistemes fan la seva feina no tant atacant directament els dissidents com contribuint a una clima generalitzat de por, de conformitat ultranacionalista, d’inseguretat ciutadana, o bé de simple desesperança, cosa que fa que qualsevol proposta de canviar el món sembli una fantasia inútil. Però aquests sistemes de seguretat són molt cars. Alguns economistes estimen que una quarta part de la població d'Amèrica està implicada en «tasques de guàrdia» d'algun tipus o altre: defensant propietats, supervisant treballs, o en alguna manera o altra de mantenir els seus conciutadans americans a ratlla. Econòmicament parlant, la major part d'aquest aparell disciplinari és un llast.

De fet, moltes de les innovacions econòmiques dels darrers trenta anys tenen més sentit políticament que no pas econòmicament. Quan s’elimina la feina garantida de per vida i es substitueix per contractes precaris, no es genera realment una força de treball més efectiva, però sí que s'és extraordinàriament efectiu en la destrucció dels sindicats, i d'aquesta manera es despolititza la classe treballadora. El mateix es pot dir de l'increment inacabable d'hores de feina. Ningú no té temps per a l'acció política si treballa 60 hores a la setmana.

[...]

Normalment, quan desafies la saviesa convencional —que diu que l'actual sistema polític i econòmic és l'únic possible—, la primera reacció que segurament obtens és que se't demani un projecte arquitectònic detallat sobre com hauria de funcionar un sistema alternatiu, des de la naturalesa dels seus instruments financers, passant pel subministrament energètic, fins a la gestió del manteniment de les clavegueres. A continuació, segurament se't demanarà un programa detallat sobre com es realitzaria aquest projecte. Històricament, això és ridícul. Quan s'ha donat el cas que un canvi social hagi succeït segons el projecte detallat de ningú? No és veritat que un petit cercle de visionaris de la Florència renaixentista concebés una cosa que s’anomenaria «capitalisme», ni que imaginessin els detalls de com arribarien a funcionar algun dia les borses o les fàbriques, i que aleshores haguessin posat mà a l'obra per fer realitat la seva visió. De fet, la idea és tan absurda que ens hauríem de preguntar nosaltres mateixos com és que se’ns ha acudit d'imaginar que és així com comencen a succeir els canvis.

No estic dient que no hi hagi quelcom d'equivocat en les visions utòpiques, ni tan sols en els projectes [utòpics]. Només dic que cal que els situem on toca. El teòric Michael Albert ha treballat a fons un pla detallat sobre com una economia moderna podria funcionar sense diners i basat en la democràcia participativa. Crec que és un assoliment important —no perquè jo pensi que aquest model exacte es pugui instaurat mai exactament de la forma en la qual ens el descriu, sinó perquè no permet que es pugui dir que tal cosa és inconcebible. Ara bé, aquests models només poden ser experiments mentals. Nosaltres no podem preveure tots els problemes que apareixeran quan comencem a intentar construir una societat lliure. El que ara ens pot semblar el més espinós dels problemes, podria ser que no fos un problema en absolut; i altres qüestions que mai no se'ns havien acudit, potser resultarien diabòlicament difícils. Hi ha innombrables factors X.

[...]

Jo mateix estic menys interessat a decidir quina mena de sistema econòmic hauríem de tenir en una societat lliure que a crear els mitjans a través dels quals la gent pugui prendre les seves pròpies decisions al respecte. Com podria ser, de fet, una revolució del sentit comú? No ho sé, però puc pensar en una sèrie de peces de la saviesa convencional que segurament cal que posem en qüestió, si volem crear qualsevol tipus de societat lliure viable. Jo ja n'he explorada amb algun detall una —la naturalesa del diner i del deute— en un llibre publicat recentment. Fins i tot he suggerit un jubileu del deute, una cancel·lació general, en part per recordar que el diner és realment només un producte humà, una sèrie de promeses que per la seva naturalesa intrínseca sempre es pot renegociar.

El treball, de forma similar, s'hauria de renegociar. Sotmetre's un mateix a la disciplina del treball —supervisió, control, fins i tot autocontrol en el cas de l'ambiciós que s'autocupa— no fa que es sigui una millor persona. En la majoria d'aspectes importants, probablement ens fa pitjors. Patir-ho és una desgràcia necessària en el millor dels casos. Ara bé, només quan rebutgem la idea que un treball d'aquesta mena és virtuós per si mateix, podrem començar a preguntar-nos què és virtuós en això del treball. La resposta és òbvia. El treball és virtuós si ajuda els altres. Una definició renegociada de productivitat hauria de fer més fàcil reimaginar la mateixa naturalesa del treball, ja que, entre altres coses, suposaria que el desenvolupament tecnològic serà redirigit, no envers la creació de més productes de consum ni d'una força de treball cada cop més disciplinada, sinó envers l'eliminació completa d'aquelles formes de treball.

[...]

Ara com ara, probablement la necessitat més urgent és tan sols alentir les màquines de la productivitat. Potser sembla una cosa estranya de dir —el nostre acte reflex davant cada crisi és assumir que la solució és que cadascú treballi encara més, tot i que, naturalment, aquest tipus de reacció constitueix precisament el problema—, però si considerem l'estat general del món, la conclusió esdevé òbvia. Sembla que afrontem dos problemes insolubles. D'una banda, hem estat testimonis d'una sèrie infinita de crisis del deute global, que no han parat de fer-se més i més greus des dels anys setanta, fins al punt que la càrrega general del deute —sobirà, municipal, corporatiu, personal— és òbviament insostenible. D'altra banda, tenim una crisi ecològica, un procés galopant de canvi climàtic que amenaça d’abocar el món sencer a sequeres, inundacions, caos, fam i guerres. Podria semblar que els dos aspectes no tenen relació, però en darrer terme es tracta del mateix. Què és el deute, al capdavall, sinó la promesa d'una productivitat futura? Dir que els nivells de deute global es mantenen a l'alça, és una altra manera de dir que els éssers humans, com a col·lectivitat, ens estem prometent els uns als altres que produirem una massa de béns i serveis encara més gran en el futur que la que ara mateix produïm ho estem fent ara. Però és que els nivells actuals ja no són sostenibles, precisament és el que està destruint el planeta a un ritme creixent.

David Graeber

Fragments extrets de l'article «A Practical Utopian’s Guide to the Coming Collapse», de David Graeber, publicat a la revista The Baffler, núm. 22.

[14 d'abril de 2013]

L'article és de fet un extracte del darrer llibre de l'autor, The Democracy Project: A History, a Crisis, a Movement.

En castellà podem trobar les següents obres de David Graeber:
Fragmentos de una antropología anarquista, Virus Editorial, 2011.
En deuda. Una historia alternativa de la economía, Ariel, 2012.

No hay comentarios:

Publicar un comentario