domingo, 30 de diciembre de 2012

PATRICK CHASTENET: CONVERSA AMB JACQUES ELLUL, ANARQUISTA I CRISTIÀ (1992)





Jacques Ellul (1912-1994) va ser un filòsof i anarquista francès. Durant la Segona Guerra Mundial, va ser un dels caps de la resistència francesa.. Va ser professor d'història de la llei i història social a Bordeus. Va escriure diversos llibres protestant contra la societat tecnològica, i alguns sobre la relació entre el cristianisme i la política, com Anarquia i cristianisme (1991) argumentant que l'anarquisme i el cristianisme compartien les mateixes fins socials.

Si haguéssiu de resumir l’essencial dels vostres treballs sobre la ciència, què diríeu?

Diria que he intentat mostrar com la tècnica es desenvolupa de manera independent, fora de tot control humà. En el seu somni prometeic, l’home modern creia poder domesticar la Natura, i no ha fet res més que crear-se un medi artificial més constringent encara. Pensava servir-se de la tècnica quan és ell qui la serveix. Els mitjans s’han convertit en fins i la necessitat virtut.

Estem condicionats de tal manera que adaptem immediatament totes les tècniques noves sense interrogar-nos sobre la seva eventual nocivitat. L’inquietant no és la tècnica en sí, sinó la nostra actitud al seu voltant.

Quines passeres establiu entre la vostra crítica de la societat tècnica i el pensament ecologista?

És veritat que estan molt properes. Els ecologistes tenen una actitud justa i sensible sobre el medi natural, però sovint semblen tenir una concepció estreta i ingènua dels problemes sobre el nivell doctrinal. Es polaritzen sobre objectius puntuals, sense adonar-se de totes les conseqüències de la Tècnica sobre la psique humana. Hi ha una modificació de la nostra era que els ecologistes no copsen.

Per altre part, la tècnica no és l’única destructora de la natura. Pot provocar canvis més ràpids, però cal no oblidar que el que anomenem la natura en realitat és un producte de diversos centenars d'anys d’acció de l’home sobre el medi natural. Quan ens passegem per un bosc de les Landes, per exemples, tenim la impressió d'estar a la natura en estat pur, quan es tracta d’un bosc artificial. És l’home qui l’ha creat.

Considera els ecologistes com els seus «fills espirituals»?

És cert que a França els meus treballs i els de Jacques Charbonneau estan en l’origen del pensament ecologista. Tanmateix trobo que als ecologistes els falta una anàlisi global del fenomen tècnic i de la societat tècnica. Criticar les fàbriques de Seveso [fàbrica italiana on s’havia produït una fuita tòxica a l’època] està bé, però cal estar preparat per a assumir les conseqüències sobre la resta de la producció industrial.

No comprenen que el sistema tècnic és, precisament, un “sistema” i que no és pot criticar un element aïllat sense tenir en compte el conjunt. No es pot defensar de debò la natura sense posar en causa les mateixes estructures de la nostra societat.

Us fan el retret d'estar contra el progrés, de ser un tecnòfob. Què responeu als qui parlen en ambdós casos —i en sentit propi— de pensament «reaccionari».

D’en tant en tant em diverteixo dient que sóc reaccionari com un avió a reacció: és el que va més de pressa!. No tinc cap mena de ganes de tornar al passat. Però des de Taylor i el seu model d'organització científica del treball se'ns diu que l’home ha d'adaptar-se a la tècnica, quan hauria de ser a l’inrevés.

Es tracta tan sols de reconstruir una societat en què l’home del carrer no estaria absolutament subordinat a les tècniques, tant en el seu treball com en el seu oci. Objectiu difícil perquè estem dominats per un fenomen que ens sobrepassa i que no ens deixa temps per fer un gir.

Podríem prescindir del 90% de les tècniques que emprem, del 90% dels medicaments que consumim... però la força de la propaganda és precisament que transforma objectes inútils en objectes necessaris. Les nostres necessitats han estat artificialment creades per la publicitat i, tanmateix, existeixen naturalment.


No hay comentarios:

Publicar un comentario