El diari Ara ha servit de plataforma a Ensenyament per
a promocionar el nou Decret de Plantilles. No m'he pogut estar de fer una anàlisi, especiament de
l'article signat per un suposat expert, Carles Mata i Clavell, que de fet és
president d'AXIA (l'associació de directius que es troba darrera la concpeció
del decret).
El text de Carles Mata i Clavell està calculat per fer colar un decret autoritari i antidemocràtic, d'inspiració empresarial, embolcallant-lo amb tot allò que de fet elimina del sistema educatiu (la participació democràtica en la configuració dels projectes, el treball en equip).
Ho sento, també m'ha sortit llarg... Sou lliures de
fer-ne el que vulgueu.
Salut!
J. M. Casasús
Decret de Plantilles: comentaris
crítics a unes onades mediàtiques
Sembla que el Departament
d'Ensenyament de la Consellera Rigau ha entrat en campanya, en defensa del
recent Decret de Plantilles (que reforça això ara tant popular del “dret a
decidir”: el dret a decidir, en aquest cas, no pas de la Comunitat Educativa ni
tan sols de l'Equip Directiu, sinó únicament del Director del centre educatiu).
Des del Departament s'han mobilitzat
tots els efectius possibles, si més no a les planes del diari més cool,
l'Ara, per tal de convèncer-nos de la substancial millora que això
implicarà per als nostres centres, i per a esvair les pors que es proclamen des
de certs col·lectius (començant pels més afectats en primera instància, els
interins i substituts, tot i que el decret afecta a fons a tots els docents
públics).
Rigau es fa la foto amb el Bassas
Dimecres 26 de març , la Consellera
Rigau es feia la foto amb el Bassas a les planes de l'Ara i es vantava
de “modernització”. Ja li va bé una mica d'aparador, després de les baralles
dialèctiques amb la Fundació Bofill i la FAPAC, les quals van gosar criticar
una política de retallades que ha
incrementat les desigualtats i afavoreix la concertada. A la pregunta del
periodista en què es feia ressò de les queixes dels sindicats, la consellera
responia; “Els sindicats tindran el mateix control que ara”. Afirmació molt
certa, sí, perquè actualment, en el procés que porta un
substitut o interí a ocupar una plaça vacant en un centre, ara per ara, no hi
han intervingut mai directament els sindicats. Per tant, els sindicats tindran
en l'assignació el mateix control que fins ara: comprovar si s'apliquen les
normes del joc. Però les noves normes del joc comporten unes zones obscures de
possibles arbitrarietats, a les quals els sindicats ja no hi podran objectar
incompliment de la norma. El nou Decret de de Plantilles, en definitiva,
debilita el paper dels sindicats.
Però és que de fet la Consellera
Rigau no recull el veritable temor: els que hi surten perdent, molt més que els
sindicats, són els claustres de professors i les comunitats educatives
(incloent-hi els pares representats al Consell Escolar).
Ara parla un director
Dijous 27 de març, novament l'Ara,
convertit en una mena de plataforma pro-Rigau, publicava una entrevista amb un
director favorable al Decret. Al títol hi havia d'aparèixer una de les paraules
fetitxe : “lideratge”. El lector s'havia de convèncer que el director ara podrà” animar i orientar els
companys i els alumne”. Quanta feina se li ha girat al director, oi? Com s'ho
farà, però, aquest SuperDirector, per animar i orientar centenars d'alumnes?
Que no és el que ja fem, dia a dia, els mestres i professors que estem a les
aules? D'altra banda, com a professional de l'ensenyament, no em sento
desorientat, i sols em desanima pensar que a partir d'ara sols s'esperarà de mi
una acceptació, sense veu ni vot, al projecte unipersonal d'un director. Delata
aquest desig “d'animar i orientar” un paternalisme poc conseqüent amb
els valors democràtics i amb una educació que posi veritablement al centre
l'afany d'aconseguir que els nois i noies siguin ciutadans autònoms i crítics.
L'únic inconvenient que hi veu aquest director al Decret de Plantilles, és que se li gira molta feina, i
tanmateix s'ha de conformar amb una remuneració (horària i dinerària) de fa
vint anys! I sobretot, ens diu que no patim pel risc d'arbitrarietats: la
comunitat escolar el controlarà (s'oblida, però, aquest senyor director, que
amb els canvis legislatius, especialment de la
LOMQE, el paper del consell escolar, on són representats famílies, alumnes i
treballadors passa a ser merament consultiu...).
La veu d'una màscara
Ens envaeixen, doncs, onades
successives de mobilització mediàtica a favor del Decret de Plantilles, per tal
de convèncer la “ciutadania” de les seves bondats (han desistit, em penso, de
guanyar-se el convenciment i la complicitat del gruix dels professionals). Nova
traca: article d'opinió en l'edició del dissabte 20 de març, a càrrec de Carles
Mata i Clavell. L'autor del text es presenta com a “expert directiu de centres
docents públics”.
Aparentment, doncs, parla una veu
objectiva, un “expert” (una altra de les paraules fetitxe, això és, una
paraulota enganyosa). El lector li suposa , doncs, un mínim d'imparcialitat, de
distanciament, car no és directament una de les parts afectades pel Decret.
S'ha oblidat, però, la redacció del diari Ara, d'assenyalar una dada
molt rellevant:
Carles Mata i Clavell és també el
president d'AXIA, l'associació de directors que ha promogut, i segons algunes
veus pràcticament ha dissenyat a la mida dels seus desigs, el Decret de marres.
Cal insistir que aquest decret s'allunya dels valors democràtics tant pel que fa als continguts (s'entén
l'autonomia dels centres, cadascun amb complexes i plurals Comunitats
Educatives, exclusivament com a 'autonomia' del Director) com per la forma en
què s'ha cuinat. Se sospita que en la seva elaboració hi han tingut més pes
certs lobbys, com AXIA, que les institucions pròpies d'un estat de dret
democràtic, com per exemple els sindicats. En qualsevol cas, per tal de
defensar les “oportunitats” del Decret, Carles Mata i Clavell evita
presentar-se sota el rostre d'AXIA, i s'amaga rere la màscara d'expert.
Faramalla dialèctica
Llegim-lo, tanmateix, amb bon ànim,
sense suspicàcies, confiant que si Carles Mata i Clavell està convençut de les
bondats del Decret de Plantilles, hi trobarem al seu text els aspectes positius
que potser aquells que som crítics no sabem reconèixer...Fem balanç, però,
d'una primera lectura. En primer lloc , empatx de la paraula fetitxe,
“liderar”. En segon lloc, molta frase bonica però poc concreta, com els
eslògans publicitaris: “sistema educatiu d'excel·lència i de qualitat”,
“l'alumnat és el gran protagonista”, “condicions de plena equitat”...Alguna
frase, fins i tot, sembla mancada de sentit: “ens calen [...] centres que aprenguin”... Amb el nou decret,
els centres, i no pas els alumnes, passaran a aprendre?! I això gràacies al fet
que el director decideixi qui en forma part com a docent?! Cal fer, doncs, una
segona lectura, d'aclariment de significats, a la manera de la saviesa
tradicional de Confuci...
De l'autonomia de centre a l'autonomia
del director
Abans de començar, cal recordar que
et Decret de Plantilles determina que el Director, de forma unipersonal, és qui
planteja un projecte, i en funció d'aquest, assumirà responsabilitats de Cap de
Personal, de manera que marcarà perfils professionals i consegüentment
decidirà, després d'un mínim de tres entrevistes, quin professional ocuparà la
plaça. Ara bé, Carles Mata i Clavell, al llarg del seu text, sols a un parell
de paràgrafs parla del director com a responsable últim i individual, i
prefereix anar colant un ambigu “les direccions”. Per a
mostra un botó. “Les direccionsparticiparan en la selecció del candidat”. Fals! A què es
refereix amb “les direccions”? Als Equips Directius? No! No és l'Equip Directiu
sobre qui recau la responsabilitat, sinó exclusivament en el Director,així en
singular, sense cap mena d'acompanyament. Per què en la defensa del Decret
l'autor utilitza un enganyós terme en plural (“les direccions”)? Per què no diu
clarament el que determina el decret : “El director participarà (decisivament)
en la selecció del candidat”?
Aventuro la hipòtesi que la raó és
que és difícilment defensable que fer recaure en una única figura d'entre tota
la Comunitat Educativa (el director) tot el pes de disseny del projecte
educatiu i la configuració de l'equip de professors, sigui veritablement un mecanisme per a “incrementar
l'autonomia i l'autoorganització dels centres docents públics”. Amb aquest
decret s'ha restringit l'autonomia dels centres docents (amb unes Comunitats
Educatives complexes i plurals), a l'autonomia d'una sola persona. I a mi, això em sona més a autoritarisme que
a l'autoorganització dels centres que s'atreveix a esmentar, com a esquer per a
convèncer-nos, Carles Mata i Clavell al seu text.
Els buròcrates irresponsables
Ens diu que el director, a partir
d'ara, deixa de ser “un buròcrata sense responsabilitats”. Està clar que el
sistema actual no és òptim i hi ha problemàtiques que requereixen nous
instruments. I que en l'exercici professional de les funcions respectives
sempre hi podem trobar diferents graus d'implicació
o eficiència Però si dilluns, en arribar a l'institut li diguéssim al director
de qualsevol centre, encara que sigui amb un cert to de broma, que és un
“buròcrata sense responsabilitats”, o fins i tot, posats a fer grossa la broma, “buròcrata irresponsable”, com
creieu que s'ho prendria? Hauríem d'aclarir-li tot seguit que és la descripció
que ens dóna del col·lectiu actual de directors Carles Mata i Calvell,
president d'una associació de directius! Imaginem, a més a més, que el director
a qui ens adrecéssim vingués d'una reunió als
Serveis Territorials, en la qual no ha aconseguit més professorat per al curs
vinent, o ha sabut que se li retallarà encara més la dotació pressupostària;
aleshores ens podria etzibar, enfadat i amb tota la raó del món, que els
buròcrates i els irresponsables són uns altres!
Professionalitzem!
Una altra d'aquelles expressions que
enlluernen i fan cool: “professionalitzant les direccions”. Vol dir,
doncs, Carles Mata i Clavell, que les actuals direccions no són
“professionals”? És que resulta que els centres docents actuals estan dirigits
per “amateurs”, o per voluntaris de bona fe (equivalents als monitors d'esplai,
dit amb tot el respecte i admiració envers els monitors)? Jo em pensava que els
directors sortien d'uns claustres formats per docents professionals, amb una
formació degudament acreditada per a accedir al lloc de treball, i
que a més a més, molts d'ells han passat com a mínim unes oposicions. De
professionals, ja ho som, tots. Ni els directors ni la resta de treballadors de
l'ensenyament som “amateurs”. Què s'amaga, doncs, darrera d'aquesta “professionalització”? Potser
hauríem de dir-ne “privatització encoberta”, en tant que es copien els models
de funcionament i de mercat laboral de les empreses privades, els quals, amb
l'excusa d'una mítica i mai no demostrada eficàcia, precaritzen els treballadors i eliminen les
condicions de possibilitat de l'exercici de la reflexió crítica i l de a
participació democràtica a la societat. “Professionalitzar” està conjugat aquí
com a verb neoliberal. I ni l'autonomia ni l'autoorganització reals caben en el
marc del neoliberalisme. Mentre els uns es professionalitzen (els
director passen a ser gestors empresarials), els alumnes es converteixen
en mers client' o usuaris.
L'apoteosi del director
L'article de Carles Mata i Clavell
acaba de forma apoteòsica (apoteosi del director, vull dir). Necessitem el
sorgiment d'un nou tipus de directors que “potenciïn el treball en xarxa”, és a
dir, que els mestres i professors “col·laborin i intercanviïn experiències”.
Això és com la quadratura del cercle: el
model de presa de decisions basat en la figura forta d'un director és tot el
contrari del que es pretén aconseguir, això és, el treball en xarxa i en
col·laboració dels professionals. Són dos models incompatibles. També es demana
a aquesta nova onada de directors que
“impliquin famílies i agents educatius en les noves necessitats pedagògiques”.
Des del moment que ni famílies ni agents educatius no tenen pràcticament cap
mena de poder decisori en el disseny del projecte educatiu, com s'espera que després s'hi impliquin?
Aquí fa aparèixer la paraula màgica, aquesta mena d'elixir anomenat
“lideratge”, el qual faria créixer miraculosament la implicació allà on s'ha exterminat
de bell antuvi de soca-rel.
Cap a on anem?
En definitiva, aquest ''expert'
convençut a mi no em convenç. Dit d'una altra manera: no em ven la moto. El seu
text està calculat per fer colar un decret autoritari i antidemocràtic, d'inspiració
empresarial, embolcallant-lo amb tot allò que de fet elimina del sistema educatiu
(la participació democràtica en la configuració dels projectes, el treball en
equip). Si volem incrementar l'autonomia i autoorganització dels centres, si
ens prenem seriosament que volem “uns instituts on mestres, professors i
directors treballin de bracet” (Carles Mata i Clavell dixit), amb aquest Decret
ens n'estem allunyant en direcció totalment oposada a velocitats supersòniques.
Josep Ma
Casasús Rodó
Professor
de l'INS Manolo Hugué
Caldes de
Montbui
Enllaç a l'article de Carles Mata i Clavell:
https://www.dropbox.com/s/t889rzjtb7hsd64/CMataClavell-oportunitateducaci%C3%B3.pdf
https://www.dropbox.com/s/t889rzjtb7hsd64/CMataClavell-oportunitateducaci%C3%B3.pdf
Arran del debat sobre el recent aprovat Decret de definició de perfil i provisió de llocs de treball docents de la Conselleria d’Ensenyament que posa al director/a com a cap de personal del centre i, per tant, li atorga competències per la de gestió de tot el personal i intervé en la definició de les plantilles del centre. Permet que el director/a pot escollir un 50 per cent del professorat. Quan hi hagin vacants el departament d’ Ensenyament preseleccionarà 20 docents i el director escollirà al final 1 que si es novell estarà de prova 4 mesos avaluat pel director. Crec que el debat està en el qüestionament de l'organització escolar tal com s'està estructurant pels poders conservadors. I pot provocar augmentar el control de l’educació pública i obrir la posta a l’arbitrarietat al seleccionar docents. Crec que més que legislar sobre això s'hauria de desenvolupar una nova cultura organitzativa alternativa emmarcada en una nova pràctica educativa i social. La recerca ens demostra que l’autonomia de gestió del personal o econòmica os sigui l’autonomia organitzativa a través de les competències dels directors (autonomia de la direcció) , que és lo que desenvolupa el decret, no augmenta necessariament la qualitat sinó que ho fa la autonomia pedagògica i en això ja no s’esmercen tant.
ResponderEliminarTambé s’ha de vigilar que no sigui una introducció de les idees sobre la gerència escolar. El debat no està si s'han d'escollir els professors i professores pel director/a que segur que en alguns casos pot ser beneficiós per l’escola sinó quin tipus d'organització educativa volem per al futur en un ensenyament democràtic. Hem d'analitzar amb profunditat aquesta mesures del decret de plantilles que ens poden portar a veure l'educació com una fàbrica que produeix empleats, que dóna importància al control del personal i que ens pots conduir a una organització piramidal i selectiva.